شِیئٌ و ضِدُّه

ماده حادث است و چگونه تعادل در هستی قبل و بعد از خلقت ماده برقرار مانده است؟

طرح

خُلِقَ من شیئ: قول نخست این است که ابتدای خلقت از ماده‌ای دیگر بوده است. در این صورت شیئ اولیه خود از کجا آمده و خالقش کیست؟ منجر به تسلسل شده و محال فلسفی است.

خُلِقَ من لا شیئ: قول ثانی این است اشیاء از عدم ساخته شده است. تبدیل عدم به هر چیزی محال فلسفی است. تعادل قبل و بعد از خلقت برقرار نیست: x!=0

آیه ۸۸ سوره قصص کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ اِلَّا وَجْهَهٗؕ. آیه اشاره دارد که هر شیئ عدم خواهد شد. حال که گفتیم تبدیل عدم به شیئ و بالعکس محال فلسفی است. تعادل قبل و بعد از هلاکت برقرار نیست: x!=0 مگر اینکه مولفه دیگری در کار باشد.

کلام حضرت

حضرت علیهما السلام در خطبه فدکیه فرمود: اِبْتَدَعَ الاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْ‏ءٍ کانَ قَبْلَها. بر این اساس قول اول با قطعیت منتفی است، اما قول دوم هم تصدیق نشد. پس گوینده کلام کاملا واقف بر موضوع سخن گفته است و خطایی در کلامش نیست.

پاسخ

خُلِقَ شیئٌ و ضدُّه متزامناً: برای حفظ تعادل در خلقت همزمان با خلق ماده ضد آن نیز خلق شده است. ضد ماده در تعابیر فلسفی هنوز جای نگرفته ولی یک تعبیر فیزیکی اثبات شده است. x=x

از دیدگاه فیزیک وقتی شیئ و ضد شیئ به هم برسند پدیده ویران سازی (هلاکت) رخ می‌دهد و انرژی بسیار زیادی معمولاً به شکل فوتون (نور) آزاد می‌شود. کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ اِلَّا وَجْهَهٗؕ
باقی مانده پس از تماس شیئ و ضد شیئ عدم است. x+(-x)=0

ضد شیئ نسبت به ما ضد است ولی از دیدگاه خالق اصالت بر یکی نیست که دیگری را ضد بنامد. آیه ۴۹ سوره ذاریات: وَمِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. زوج می‌تواند شامل شیئ و ضد شیئ x=x باشد.

این پاسخ محل تلاقی دین، فلسفه و فیزیک است، هر کدام مستقل از دیگری.

یافته‌های فیزیک

در لحظه‌های بسیار اولیهٔ انفجار بزرگ (Big Bang)، (چند میکروثانیه بعد از آغاز) انرژی به زوج‌های ذره–پادذره (ماده-پاد ماده) (شیئ-ضد شیئ) تبدیل شد.
مادهٔ اولیه و پاد ماده از دل انرژی اولیهٔ جهان ساخته شد، نه از “جایی بیرون”.

ماده و پادماده دو شکل از یک چیز هستند که جرم یکسان اما بارِ الکتریکی و برخی ویژگی‌های کوانتومی مخالف دارند.

مولوی!، گفته‌هایمان را بسرای

صلح اضداد است عمر این جهان
جنگ اضداد است عمر جاودان

رفع مسئولیت

ممکن است این مطلب صرفا یک فرایابی باشد و ارزش علمی ندارد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *